Crisis maakt creatief. Dat zien we ook bij de leden van OVAL. In een speciale portretreeks laten we mooie voorbeelden zien van digitale vormen van dienstverlening, zowel individueel als ook op organisatieniveau.
Bij de een zit de vernieuwing in de manier waarop het werk wordt ingevuld, de ander ontwikkelt nieuwe diensten of levert een bijdrage aan maatschappelijk relevante activiteiten. In de komende twee weken weken brengen we in deze portretreeks drie professionals in beeld. Zij zijn de ‘verschilmakers’ en vertellen over hoe zij, juist nu op aangepaste wijze impact weten te realiseren. In het eerste interview sprak journalist en presentatrice Marijke Roskam met Eefke Houben van USG Restart.
Eefke is er als jobcoach voor haar kandidaten. Ook in tijden van corona kunnen zij op een zekerheid rekenen: 'Kandidaten kunnen me tijdens mijn werkdag altijd benaderen. Ook weekends is er wel contact.' aldus Eefke. Een aantal van haar kandidaten had van de ene op de andere dag geen werk meer. Daarmee verloren ze ook sociale contacten, dagritme en zinvolle besteding. "Dat was echt een schok voor sommigen. Ik bel kandidaten daarom soms wel meerdere keren per week. Hoe heb je vandaag beleefd, wat heb je gedaan, durfde je nog naar de winkel en heb je de hele tijd in je trainingsbroek op de bank gezeten of ook wat activiteiten gedaan?" Dat ritme vinden bleek soms moeilijk. En dus deed Eefke iets wat niet direct hoort bij haar werk. "Ik ben met een kandidaat gaan sporten. Nee dat staat niet in mijn functie-omschrijving haha."
Bekijk hieronder de video met het volledige interview met Eefke Houben.
Prachtig vormgegeven door journalist en presentatrice Marijke Roskam.