Een jobcoach maakt het verschil! In het kader van onze jobcoachcampagne laten we jobcoaches aan het woord om te vertellen over hun werk. We starten met jobcoach Rick Slootweg, hij is werkzaam bij adviesbureau De Overstap. Bij De Overstap streven ze naar een inclusieve samenleving waarbij het zelfstandig leven en werken van mensen, ongeacht hun beperkingen, zo veel mogelijk wordt bevorderd.
Heb je een specialisatie voor een bepaalde doelgroep? Zo ja, welke specialisatie is dit?
Ik heb een specialisatie in de richting van het coachen van mensen met ontwikkelingsstoornissen en/of psychische problemen, Deze bestaat voornamelijk uit mensen met ASS, ADHD, ADD, burn-out klachten en/of depressie. Dit is ook de doelgroep waar wij binnen De Overstap het meeste mee te maken hebben.
Op welke manier kun jij jouw specialisatie inzetten om werknemers te helpen?
Door kennis te hebben over de problematiek binnen de doelgroep waar ik mee werk, kan ik effectiever jobcoaching bieden. Als ik weet welke problematiek een werknemer heeft, kan ik de jobcoaching hierop aanpassen. Zo kan ik proberen beter aan te sluiten bij wat iemand nodig heeft en de werknemer zich meer begrepen laten voelen.
Op welke manier maakt jouw specialisatie het verschil voor een werknemer en/of werkgever?
Tijdens mijn werk merk ik dat een gebrek aan juiste communicatie op de werkvloer een oorzaak van veel problemen is. Communicatie tussen collega’s onderling, communicatie van werkgever richting werknemer of andersom. Als jobcoach ga ik hierover het gesprek aan met zowel werkgever als werknemer. In deze situaties is er zelden sprake van opzet. Zo kan bijvoorbeeld blijken dat de werkgever dácht op een juiste manier iets te communiceren richting de werknemer maar in de praktijk werkte die manier van overbrengen niet goed. Op zijn of haar beurt kan een werknemer het dan erg lastig vinden om aan te geven dat iets onduidelijk is. Het resultaat: een werkgever die ziet dat een werknemer niet doet wat volgens hen duidelijk afgesproken was. Dit kan irritaties opleveren waardoor de werksituatie verslechtert.
Met de kennis die ik heb, over welke rol een bepaalde beperking in bijvoorbeeld de communicatie kan spelen, kan ik in dit soort situaties eerder signalen herkennen. Ik ben me er bewust van en kan daardoor in het meest ideale geval zowel werkgever als werknemer hier uitleg over geven. Door het tijdig inzetten van jobcoaching kan een goede werksfeer en werkbehoud gerealiseerd worden.