Om ongewenst gedrag op de werkvloer te voorkomen is een effectieve aanpak noodzakelijk. Jaarlijks geeft 16% van de werknemers aan last te hebben van ongewenst gedrag van collega’s of leidinggevenden. Het is daarom belangrijk om vertrouwenspersonen, werkgevers en werknemers te helpen om ongewenst gedrag op de werkplek te voorkomen. Iedereen moet zich namelijk veilig kunnen voelen op het werk.
Waarom een vertrouwenspersoon?
De ‘Wegwijzer Vertrouwenspersoon Ongewenste Omgangsvormen’ moet een positieve bijdrage leveren aan het creëren van een veilige werkomgeving. Vaak is het voor een werknemer die last heeft van ongewenst gedrag van een collega moeilijk om dit bespreekbaar te maken bij een manager. Daarom kunnen organisaties een interne of externe vertrouwenspersoon aanstellen. Vertrouwenspersonen begeleiden en adviseren werknemers die ongewenst gedrag ervaren.
Wanneer is de wegwijzer voor jou van toepassing?
De wegwijzer is opgesteld door TNO in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en bevat informatie over de wettelijke kaders, de taken en verantwoordelijkheden, het profiel, competenties en de positionering van de vertrouwenspersoon.
- Ben je vertrouwenspersoon of wil je vertrouwenspersoon worden? Dan geeft de wegwijzer informatie over onder andere de rol van de vertrouwenspersoon, opleiding en randvoorwaarden.
- Wil je als werkgever een vertrouwenspersoon aanstellen? Dan geeft de wegwijzer informatie over hoe je dit kunt aanpakken.
- Ben je werknemer? Dan kun je de wegwijzer gebruiken als je een vertrouwenspersoon nodig hebt.
Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid