Leven Lang Leren en Ontwikkelen inmiddels is het een veel besproken en onderzocht onderwerp. OVAL heeft de overtuiging dat het van belang is om gebruik te maken van recente inzichten en kennis die opgedaan worden uit onderzoek. OVAL bundelt en deelt hierom recent onderzoek over loopbaanontwikkeling met haar leden en de maatschappij.
Loopbaanadvisering een vak apart (Maastricht University, 2019)
Het onderzoek concentreert zich op de vraag in hoeverre loopbaanadvisering zich als vakgebied kwalitatief heeft ontwikkeld tot een professie. De tevredenheid van de cliënt met begeleiding is gemeten. Hieruit blijkt dat zowel op de korte als middellange termijn de tevredenheid hoog is. Vervolgens wordt de verbetering van vijf ontwikkelaspecten van de begeleiding vanuit de optiek van de cliënt onderzocht. Download het gehele onderzoek onder Downloads en/of links.
Onderzoek Loopbaan APK (HAN, Saxion, 2019)
Door de veranderende arbeidsmarkt is het noodzakelijk dat werkenden vaker reflecteren op de huidige arbeidsmarktpositie. Hiervoor is de Algemene Periodieke Keuring van de loopbaan (Loopbaan APK) in het leven geroepen. Uit inventarisatie onder verschillende netwerken, waaronder OVAL, blijkt dat er bijna 100 instrumenten zijn ontwikkeld om de loopbaan APK uit te voeren. Uit de geanalyseerde instrumenten blijkt dat bewustwording centraal staat. Download het gehele onderzoek onder Downloads en/of links.
Belemmeringen voor deelname aan Leven Lang Ontwikkelen (Panteia, 2019)
Uit het onderzoek van Panteia blijkt dat men onderkent dat een Leven Lang Ontwikkelen essentieel is om persoonlijke doelen waar te maken. Tegelijkertijd staan de onderzochte doelgroepen nauwelijks stil bij het belang van Leven Lang Ontwikkelen. Belemmering bij Leven Lang Ontwikkelen zijn o.a. geen visie op toekomst waardoor er een gebrek aan urgentiegevoel is, negatieve perceptie scholing en een gebrek aan financiën. Ondersteuning kan worden gevonden door onafhankelijke loopbaancoaching, persoonlijke begeleiding en het faciliteren van financiële scholingsmiddelen. Download het gehele onderzoek onder Downloads en/of links.
Arbeidsmarkt in kaart (SCP,2019)
Arbeidsmarkt in kaart is een digitale publicatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau. Er wordt antwoord gegeven op vragen omtrent leven lang leren, wie de kosten voor scholing draagt en of werkenden behoefte hebben aan scholing. Hieruit blijkt dat de helft van de werkenden bijleren noodzakelijk vindt door veranderingen op het werk. Werknemers zonder vast contract volgen vaak in eigen tijd scholing, werkenden met een vast contract deden veelal deels onder werktijd. Bekijk hier de publicatie.
Leren onder werkenden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt (ROA, 2018)
De Nederlandse arbeidsmarkt verandert. De beroepsbevolking vergrijst, er is meer flexibilisering en er worden hogere opleidingseisen aan werkende gesteld. Het onderzoek richt zich op Leven Lang Leren beleid en activiteiten onder de doelgroepen 55-66-jarigen, laagopgeleiden en werknemers met een tijdelijk arbeidscontract. Hieruit blijk dat werkenden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt minder formeel leren maar dit geldt niet voor informeel leren. Werkgever zijn het minst geneigd om in de scholing van tijdelijke werknemers te investeren. Ook deeltijd werken verkleint de kans op scholingsaanbiedingen. Bekijk hier het onderzoek.
Factsheet: Week van de Werkstress (TNO, 2018)
Volgens onderzoek van TNO zorgt werkplezier ervoor dat gezonde werkdruk niet omslaat in ongezonde werkstress. 74% van de werknemers vindt dat hun leidinggevende ontwikkeling van kennis en vaardigheden stimuleert. Dit is opvallend omdat ook 21% zegt dat de leidinggevende geen oog heeft voor het welzijn van de werknemer. Een positieve uitschieter is het contact met collega’s. Maar liefst 96% van de werknemers ervaart veel sociale steun van zijn collega’s. Download het gehele onderzoek onder Downloads en/of links.