Externe jobcoaching werkt. Het ondersteunt mensen bij het vinden van een duurzame baan. Veel gemeenten hebben dat al in de praktijk ervaren. Ze zetten structureel externe jobcoaches in om hun inwoners te helpen bij het vinden én behouden van een vaste baan. Bas te Riele, senior adviseur team werkt bij de afdeling Arbeidsparticipatie, vertelt hoe belangrijk externe jobcoaching is voor de gemeente Alphen aan den Rijn.
Bas te Riele, senior adviseur afdeling Arbeidsparticipatie, gemeente Alphen aan den Rijn
Waarom zet Alphen aan den Rijn externe jobcoaching in?
‘Wij vinden het belangrijk dat zowel de kandidaten als de werkgevers belangeloze ondersteuning krijgen. Een externe jobcoach werkt onafhankelijk van zowel een werkgever als de gemeente. Hij is er puur voor de kandidaat en werkgever, en kan daardoor optimaal rekening houden met hun wensen en mogelijkheden. We horen van onze kandidaten dat ze zich daardoor vrijer voelen om gevoelige of persoonlijke zaken te bespreken. Ook werkgevers waarderen deze onafhankelijkheid. Een interne jobcoach van de gemeente kan de indruk wekken dat die te veel rekening houdt met de belangen van de gemeente.’
Wat is voor Alphen aan den Rijn de meerwaarde van externe t.o.v. interne jobcoaching?
‘We onderhouden goede contacten met meerdere gespecialiseerde jobcoachingorganisaties. Wij hechten namelijk veel waarde aan de specifieke doelgroepkennis die een externe jobcoach in huis heeft. Het gaat immers om zeer diverse kandidaten, die allemaal hun eigen specifieke problematiek kennen. Van autisme tot lichamelijke beperkingen. Dat vraagt om maatwerk bij de begeleiding. Omdat we de keuze hebben uit een bak met veel specialisten, kunnen we altijd de juiste jobcoach vinden. Die match is belangrijk voor zowel de werknemer als de werkgever.’
Op basis van welke criteria schakelt de gemeente een externe jobcoach in?
‘Wij zetten externe jobcoaching ten eerste in voor de doelgroep die valt onder de banenafspraak. Dat gebeurt altijd op basis van persoonlijke gesprekken. Onze klantregisseurs weten precies wat er speelt bij de kandidaten. Daarnaast gebruiken we externe jobcoaching soms als maatwerk, bijvoorbeeld voor statushouders. Als de klantregisseur de indicatie krijgt dat de beste kansen op doorgroei naar een duurzame baan te behalen zijn met een externe jobcoach, schakelt hij die in. De derde groep betreft mensen die in het werkbedrijf van de gemeente werken. Soms biedt tijdelijke jobcoaching hen steun. Dat is voor ons vergelijkbaar als een fiets die iemand nodig heeft om bij zijn werk te komen. Voor al onze kandidaten werken we alleen met jobcoaches die voldoen aan de criteria van het UWV. Ze moeten dus gecertificeerd en geregistreerd zijn.’
Hoe zorgt Alphen aan den Rijn ervoor dat de client de externe jobcoach krijgt die bij hem of haar past?
‘Onze klantregisseurs kennen de kandidaten zeer goed. Ze volgen ze gedurende een periode, kennen hun talenten en valkuilen en weten welke opleiding en trainingen ze hebben gehad. Zij onderhouden ook nauwe contacten met jobcoachorganisaties. Ze weten wat hun specialismen zijn en welke organisaties in het verleden succesvol zijn geweest. Omdat ze beide partijen kennen, kunnen ze een goed advies geven. Daarna organiseren we altijd eerst een zogenaamd klik-gesprek. Want het is voor deze doelgroep heel belangrijk dat er goede klik tussen jobcoach en kandidaat is.’
Hoeveel mensen krijgen momenteel via de gemeente Alphen aan den Rijn steun van een externe jobcoach?
‘Op dit moment krijgen 57 inwoners van Alphen aan den Rijn via de gemeente ondersteuning van een externe jobcoach. We werken nu met 11 jobcoachorganisaties, zodat we altijd de gewenste specialist kunnen inschakelen.’
Wat heeft externe jobcoaching opgeleverd voor de gemeente Alphen aan den Rijn?
‘Wij zijn door externe jobcoaching minder kosten kwijt aan uitkeringen voor deze doelgroep. De kandidaten mogen het eerste jaar elke week 6 procent van hun werkuren inzetten voor jobcoaching, daarna is dat 3 procent. Natuurlijk zien we het liefst dat mensen met een loonwaarde van 100 procent uitstromen, maar dat is gezien de doelgroep niet haalbaar voor alle kandidaten. We vinden duurzame participatie veel belangrijker en externe jobcoaching is daarvoor een belangrijk middel. We stellen altijd concrete doelstellingen vanuit een 0-meting. De voortgang volgen we aan de hand van een voortgangsformulier met haalbare en heldere doelen. Van die 57 personen zijn er bijvoorbeeld al 38 uitgestroomd in een vast contract. Zonder externe jobcoaching was dat niet gelukt.’