MEPD was één van de outplacementbureaus die HCME (onderdeel van Hitachi Construction Machinery) inschakelde voor het begeleiden van medewerkers na een herstructurering. Door de integratie van twee fabrieken verdwenen namelijk 115 arbeidsplaatsen. Zo ook de baan van Jean-Paul van Es.
Jean-Paul zegt daarover: “Als je 32 jaar non-stop bij een bedrijf werkt en dat houdt op, dan kun je wel wat hulp gebruiken. MEPD gaf mij steeds de juiste handvatten om vooruit te komen. Mede daardoor werk ik nu met veel plezier bij de Kemp Groep in Tiel.”
Jean-Paul startte als jonge twintiger bij HCME (Hitachi Construction Machinery Nederland), verbonden aan moederbedrijf Hitachi. Het van oorsprong Japanse bedrijf is bekend van onder andere de (mini-) graafmachines. Jean-Paul: “Ik begon er als monteur aan de mobiele kranen en na diverse functies, werd ik verantwoordelijk voor de productie in Oosterhout. Vlak voor de reorganisatie werd aangekondigd, was onze productielocatie nog volledig verbouwd. De aankondiging van de reorganisatie kwam dan ook als bliksem bij heldere hemel.”
Foto: Jean-Paul (links) van Es en Nelis Engel van MEPD (rechts)
Wijziging in de bedrijfsstrategie
Marc Razoux Schultz was als General manager HR verantwoordelijk voor het leiden van de reorganisatie bij HCME. Hij schetst waarom de herstructurering nodig was.
Marc Razoux Schultz: “De Europese markt steekt anders in elkaar dan de Japanse met meer vraag naar maatwerk. Daarom was een wijziging in onze commerciële en economische strategie nodig. Uitkomst was dat standaard machines voor de Europese markt worden geproduceerd en geleverd in en vanuit Japan en dat wij in Nederland ons richten op maatwerk ofwel klantspecifieke machines. Dit betekende wel het ineenvlechten van onze fabrieken in Amsterdam en Oosterhout. De productie in Oosterhout werd stap voor stap afgeschaald en uiteindelijk ging de fabriek daar ook dicht. Dat had uiteraard consequenties voor de medewerkers. De sluiting in Oosterhout en de herstructurering in Amsterdam zorgden namelijk voor een verlies van 115 arbeidsplaatsen. Daarom maakten we een sociaal plan met de vakbonden. Ook de OR gaf uiteindelijk een positief advies over de reorganisatie. Voor medewerkers waarbij herplaatsing niet mogelijk was (ofwel vanwege de inhoud van de functie ofwel vanwege de reisafstand) boden we een uitgebreid outplacementtraject aan. We selecteerden twee bureaus zodat mensen de keuze hadden met welk bureau ze in zee wilden. Dit omdat we het zorgvuldig wilden regelen. MEPD was één van die bureaus.”
“Als je 32 jaar ergens non-stop werkt, kun je wel wat hulp gebruiken bij het solliciteren” - Jean-Paul van Es
Eerste bericht over de sluiting
Jean-Paul van Es: “De reorganisatie speelde zich af in coronatijd. We moesten allemaal op een bepaald moment naar de fabriek komen; dan weet je dat er iets speelt. De productielocatie in Oosterhout was vrij recent verbouwd. Dan verwacht je niet dat er een sluiting aan komt. Uiteindelijk gingen mensen er in fases uit. Ik behoorde tot één van de laatsten die is vertrokken. De start van de begeleiding door MEPD was in mijn geval veertien maanden na het eerste bericht over de sluiting.”
Sociaal plan en begeleiding van medewerkers
MEPD werd ingeschakeld in voor de begeleiding van de medewerkers van werk naar werk. Marc: “Een van de redenen om voor MEPD te kiezen, was dat ze actief in de metaal en elektro zijn. Bovendien is het een stichting zonder winstoogmerk. Dat merk je aan alles, zoals aan hun flexibiliteit, hun hoge mate van betrokkenheid en het maatwerk dat zij bieden aan elke kandidaat. De coaches van MEPD kregen van ons een hoge mate van vrijheid; zo konden ze, tot op bepaalde hoogte, zelf besluiten over het inzetten van een opleidingsbudget. Uiteindelijk hebben 83 mensen HCME verlaten via outplacement. De anderen zijn intern herplaatst of afgevloeid via natuurlijk verloop (bijvoorbeeld pensioen). De plaatsingen na outplacement waren in een periode dat er minder krapte op de arbeidsmarkt was dan nu het geval is. Wat ik terug hoor, is dat medewerkers het geen fijn bericht vonden dat we beide locaties gingen integreren maar dat ze wel vinden dat we onze verantwoordelijkheid hebben genomen en het netjes voor hen hebben geregeld. Het verhaal van Jean-Paul is daar een voorbeeld van. Uiteraard zijn we blij voor hem dat dit zo heeft uitgepakt en dat dit heeft geleid tot zijn nieuwe baan.”
Keuze voor outplacementbegeleiding van MEPD
Jean-Paul: “Ik kreeg eerst een andere functie aangeboden bij HCME in Amsterdam. Die heb ik laten gaan vanwege de reisafstand. Doordat ik als een van de laatsten vertrok, had ik van collega’s al iets gehoord over de begeleiding door MEPD. Ik denk dat de meeste collega’s voor MEPD kozen vanwege het persoonlijke contact.”
“De kracht van Nelis Engel van MEPD: hij heeft mij geholpen om het zélf te doen.” - Jean-Paul van Es
Persoonlijke ontmoetingen
Nelis Engel begeleidde vanuit MEPD samen met zijn collega Kim de Groot zo’n zestig medewerkers van HCME. Joost Hegge onderhield vanuit MEPD het contact met Marc Razoux Schulz van HCME. Nelis Engel: “We gaven eerst een presentatie aan de medewerkers over de aanpak van MEPD. We hebben veel ervaring met het begeleiden van medewerkers in een productie-omgeving. Onze kracht is dat we voor onze begeleiding mensen altijd in de ogen willen kijken. Om direct wat afstand naar het werk te creëren, plannen we die ontmoetingen vaak in neutrale ruimtes, zoals in wijkcentra. Vanwege corona waren die allemaal gesloten. HCME/Hitachi was daarin meedenkend en stelde spreekruimtes beschikbaar.”
De juiste keuze maken
Jean-Paul: “Ik heb totaal geen hardfeelings naar Hitachi. Ze hebben het gewoon netjes aangepakt. Na het eerste bericht over de reorganisatie ontstond er aanvankelijk onrust. Ook bij mij. Na verloop van tijd zakte dat en hebben we in twaalf maanden netjes de productie afgerond. In het traject met Nelis heb ik de rust bewaard om de juiste keuze te maken. Ik wilde niet voor drie maanden ergens gaan werken en dan weer op straat staan. Nelis heeft me geweldig geholpen met mijn CV, LinkedIn en motivatiebrief. Hij deed het niet voor mij, maar zorgde dat ik de handvatten had om het zélf te doen. Dat is voor mij de kracht van Nelis.”
“Wat mij in de begeleiding de grootste voldoening geeft, is als ik bij iemand het kantelpunt zie.” - Nelis Engel
Vinden van nieuw werkgeluk
Nelis: “Wat we vanuit MEPD doen, is een spiegel voorhouden en mensen richting meegeven om opnieuw werkgeluk te vinden. We zetten daarvoor onder andere het MEPD- magazine in met diverse zelftesten om zicht te krijgen op persoonlijke kwaliteiten en drijfveren. Vervolgens kijk je samen welke bedrijven daar bij zouden passen. Maar we ondersteunen ook bij de UWV-aanvraag. Daar hebben veel mensen schrik voor. Wij stellen ze gerust en loodsen hen door het proces. Wat mij in de begeleiding de grootste voldoening geeft, is als ik bij iemand het kantelpunt zie. Ergens is er altijd een moment dat mensen inzien ‘dit gaat mij helpen’. Dan keert hun lach terug. Ook bij Jean-Paul zag ik de glunder op zijn gezicht terugkeren.”
De weg naar een nieuwe baan
Jean-Paul: “Nelis gaf mij steeds weer de goede tips om vooruit te komen. Wat me het meest heeft geholpen, is zijn tip om op LinkedIn te werken met steekwoorden. Dat heeft geleid tot mijn nieuwe baan bij de Kemp Groep in Tiel. Een vroeger contact van Hitachi werkt bij één van de dochterbedrijven en attendeerde mij via LinkedIn op de vacature voor projectcoördinator bij de Kemp Groep. Toen ik de functieomschrijving las, dacht ik ‘dit is mijn baan’. Van Nelis heb ik geleerd om er direct achteraan te gaan. Bellen dus! Na het eerste belletje heb ik mijn CV gemaild. Drie kwartier later had ik een uitnodiging voor een gesprek. Tijdens het eerste gesprek met directeur Folkert Smeets hadden we het al snel over de machines; we bleken allebei grote liefhebbers van het product! De Kemp Groep verkoopt, verhuurt en onderhoudt bouw- en graafmachines van drie verschillende merken, waaronder ATLAS. Lang verhaal kort: ik werd aangenomen als projectcoördinator. Nelis heeft met mij meegekeken naar het contract, de cao en het pensioenfonds. Ook vroeg hij mij wat deze functie nou zó bijzonder maakte dat ik er twee uur reistijd op een dag voor over zou hebben.”
“Toen ik opnieuw de glunder op zijn gezicht zag, wist ik voldoende.” - Nelis Engel
Jean-Paul: “Na een half jaar ben ik vestigingsmanager geworden voor de Kemp Groep in Tiel met zo’n dertig medewerkers (binnen en buiten). Het is een functie met veel klantencontact. Eerlijk gezegd had ik nooit verwacht dat ik voor een nieuwe baan dagelijks een uur naar Tiel zou rijden, vanuit mijn woonplaats Teteringen. En weer terug natuurlijk. Maar het bedrijf en de baan zijn zó leuk.”
Nelis: “De grootste succesfactor in dit verhaal is Jean-Paul zelf. We hebben na zijn start bij de Kemp Groep contact gehouden. Mensen hebben sowieso nog een terugkeergarantie bij ons voor als het anders uitpakt.”
Jean-Paul: “Maar dat is niet het geval! We hebben de uitkomst gevierd en afgesloten met een gebakje.”