Leden login

Vul hieronder uw wachtwoord en gebruikersnaam in.

Wachtwoord vergeten? Klik hier.

Heeft u nog geen account? Meld u dan nu aan via onze lid worden pagina.

Millennials, veelal jongeren geboren in de periode tussen 1980 en 2000, maken momenteel ongeveer een derde van de arbeidsmarkt uit; een aantal dat de komende jaren naar verwachting nog flink zal stijgen. Ze staan bekend om hun enthousiasme en zijn dus een groep om rekening mee te houden. Maar hoe kunnen organisaties deze bevlogenheid benutten om een optimaal rendement te behalen op de werkvloer? Wat vinden jongeren het meest belangrijk?

Diversiteit en ontwikkeling
Maatschappelijke verantwoordelijkheid en een goed salaris zijn belangrijke voorwaarden voor een loyale millennial als werknemer, maar bieden op zichzelf nog geen garantie voor succes. In het onderzoek van Deloitte komt namelijk nog een ander cruciaal aspect aan de orde: diversiteit op de werkvloer. Deze heeft echter niet louter betrekking op de demografische of persoonlijke achtergrond van individuele werknemers. Vooral de mate waarin werkgevers investeren in werkethiek, creativiteit, persoonlijke ontwikkeling en emotionele intelligentie zou bijdragen aan de diversiteit en wordt door jongeren als zeer motiverend beschouwd. 

Daarnaast is persoonlijke ontwikkeling voor veel millennials een belangrijk onderdeel van hun carrière. Als direct gevolg daarvan wisselen zij sneller van baan dan de generaties voor hen. Tientallen jaren werken voor hetzelfde bedrijf is in de huidige tijd niet langer gebruikelijk. Wilthagen: “We zien tegenwoordig dat bedrijven enorm zijn gaan rationaliseren, zoals ze dat noemen. Ze doen alleen hetgeen waar ze erg goed in zijn. Dat betekent dat je als je een carrièrestap wilt maken, dat niet meer binnen hetzelfde bedrijf kan doen, maar naar buiten moet.” Dit zorgt ervoor dat werkgevers op andere wijzen dienen te investeren in de loyaliteit van hun personeel. Petra van de Goorbergh, directeur van de organisatie voor Vitaliteit, Activering en Loopbaan (OVAL) acht hierbij vooral de mogelijkheid tot loopbaanontwikkeling en coaching van belang: “Deze generatie komt er op dat vlak over het algemeen bekaaid vanaf. Als er al begeleiding is, richt deze zich vaak op professionele ontwikkeling, niet op persoonlijke ontwikkeling. De begeleiding van jongeren zou eerder moeten beginnen, ook in het kader van duurzame inzetbaarheid.”

Lees hier het volledige artikel.

Bron: Dit artikel is op 4 augustus jl. verschenen bij de special Organisatie van toekomst van Pulse Media Group, gedistribueerd bij Elsevier

20/08/2018

Wilt u meer informatie over dit artikel?

Neem dan contact met ons op.

Gerelateerd nieuwsmeer nieuws 

Email Facebook Google LinkedIn Twitter